جدیدترین موضوعات رایگان پایان نامه روانشناسی کودکان

پیشنهاد جدیدترین موضوعات رایگان مناسب برای پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی کودکان را در این متن در ادامه ببینید.

این ایده ها درباره بررسی تأثیرات طلاق بر رفتار کودکان ،  پیش بینی آسیب شناسی روانی کودکان طلاق بر اساس رابطه دلبستگی کودک به والد ،  مقایسه سازگاری کودکان در خانواده های تک والد و دو والد،  مقایسه اختلالات عاطفی رفتاری و مشکلات تحصیلی در کودکان پرورشگاهی و تک والد ،  مقایسه سبک دلبستگی و ویژگی های عاطفی- رفتاری در کودکان فرزند خوانده و عادی می باشد.

موضوع کیفی پروپوزال پایان نامه روانشناسی (ایده 141) :  بررسی تأثیرات طلاق بر رفتار کودکان
تعداد قابل توجهی از کودکان معمولا به دلایل مرگ، طلاق والدین یا تولد نامشروع، در خانواده های تک والدی پرورش می یابند. سرشماری دهه ۱۹۹۰ نشان می دهد نزدیک به یک چهارم خانواده های آمریکایی دارای فرزندان زیر هجده سال، تحت سرپرستی مادران بیوه قرار دارند. بسیاری از کودکان اغلب تحت شرایط محیطی ناگوار و در بافت کشمکش خانوادگی تحت پرورش والدینی قرار می گیرند که خود این والدین تقریبا کودکانی بیش نیستند (هنسن و کارتا، ۱۹۹۶). درواقع، بسیاری از تک والدها فرزندانشان را تحت شرایط بسیار بدی همچون فقر یا خشونت اجتماعی که به عنوان عوامل خطر در نظر گرفته می شوند، پرورش می دهند. سوالی که در این جا به آن می پردازیم این است که: آیا وجود فقط یکی از والدین در خانواده برای ایجاد خطر در رابطه با اختلالات عاطفی-رفتاری کودک عاملی مهم است؟ پاسخ به این سؤال را با بررسی تأثیرات طلاق بر رفتار کودکان آغاز می کنیم. طلاق نه فقط برای والدین و کودکان بلکه برای خانواده گسترده و دوستان نیز امری آسیب زاست. ترس و درد روانشناختی مداوم در کودکانی که والدینشان از یکدیگر جدا شده اند به خوبی نمایان است (بلگار   زویگ فرانک   و پاریس  ۱۹۹۵، ولرستین  ۱۹۸۷). علاوه بر این، نوجوانان طلاق حتی وقتی خانواده شان توسط ناپدری با نامادری شکل تازه ای به خود می گیرد نیز تحت فشار منفی همسالانشان قرار دارند و بنابراین تا حد زیادی مستعد ناراحتی های روانی هستند (استین برگ  ۱۹۸۷). با وجود این، یافته های متقن نشان می دهند اغلب کودکان خود را با طلاق سازگار می کنند و بدون رشد مشکلات عاطفی رفتاری مزمن به زندگی ادامه می دهند. «اغلب کودکان بلافاصله پس از طلاق والدین دچار ناراحتی هایی که اغلب آمیزه ای از خشم، اضطراب، افسردگی، وابستگی و نافرمانی است می شوند، با وجود این، بیشتر کودکان و بزرگسالان حدود سه سال پس از طلاق از این ناراحتی ها رهایی می یابند و به موقعیت زندگی تازه شان خو می گیرند.» (هدرینگتون و مارتین، ۱۹۸۶)

دانلود پروپوزال آماده روانشناسی در مورد طلاق



موضوع پیش بینی برای پروپوزال پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 142) :  پیش بینی آسیب شناسی روانی کودکان طلاق بر اساس رابطه دلبستگی کودک به والد
میزان دلبستگی کودک به والد مسئول حضانت و والد غیرمسئول حضانت، میزان نزاعهای والدین قبل و پس از طلاق، ویژگی های والدین مسئول حضانت، جزئیات شرایط حضانت و حقوق ملاقات والدین، رفتار والد ملاقات کننده، شرایط اقتصادی والدین مسئول حضانت، منابع حمایت خارج از خانواده برای اعضای خانواده ناقص حاصل از طلاق و ویژگی های شناختی و عاطفی کودک مرتبط با کنترل استرس است (جانسون، ۱۹۸۶؛ زیگلر و فناستیونسن، ۱۹۹۷). برای پیش بینی آسیب شناسی روانی کودک پس از طلاق هیچ فرمولی وجود ندارد، ولی واضح است که بسیاری از کودکان و نوجوانان طلاق در مقایسه با همسالانشان در خانواده های سالم، استعداد تحصیلی کمتری دارند، در مدرسه ضعیف تر عمل می کنند و در توانایی های تحصیلی خود اعتماد به نفس کمتری دارند (وات و همکاران، ۱۹۹۰).

دلبستگی کودکان به همسالان و دوستان



موضوع مقایسه ای پروپوزال پایان نامه روانشناسی کودک (ایده 143) : مقایسه سازگاری کودکان در خانواده های تک والد و دو والد
کودکانی که در خانواده های تک والدی بزرگ می شوند ممکن است در مقایسه با کودکان دارای هر دو والد، در معرض خطر بیشتری باشند، به ویژه پسرانی که توسط مادران مجرد پرورش می یابند. با وجود این، پرورش یافتن در خانواده تک والدی در گروه عوامل خانوادگی که به پیدایش رفتار سازش نایافته در کودکان منجر می شوند، نقش اساسی ندارد. نکته مهم تر، شرایطی است که غالبا در یک خانواده با سرپرستی تکوالدی (معمولا مادر) وجود دارد به نظر می رسد که چه خانواده تک والدی و چه دارای هر دو والد باشد، عواملی همچون مشکلات اقتصادی و فقر به همراه محرومیت های ناشی از آن، مصرف مواد در والدین یا مجرمیت آن ها، نزاع و خشونت بین اشخاص و عدم نظارت و تربیت والدین، در شکل گیری رفتار کودکان نقش مهم تری داشته باشند.

نمونه پروپوزال روش تحقیق ارشد روانشناسی تربیتی درباره سازگاری



موضوع مقایسه ای پروپوزال پایان نامه روانشناسی کودک (ایده 144) : مقایسه اختلالات عاطفی رفتاری و مشکلات تحصیلی در کودکان پرورشگاهی و تک والد
به نظر می رسد کودکان تحت مراقبت های پرورشگاهی و کودکانی که با افرادی از بستگان، دور از والدینشان زندگی می کنند، در معرض خطر جدی اختلالات عاطفی رفتاری و نیز مشکلات تحصیلی قرار دارند (پیلوسکی،  ۱۹۹۵: اسماكر  و همکاران، ۱۹۹۶: استین و همکاران، ۱۹۹۴). توصیف مراقبت های پرورشگاهی در شهر نیویورک توسط شیهان  (۱۹۹۳
b ۱۹۹۳) ، جزئیات دقیقی را از تنیدگی هایی که بسیاری از کودکان پرورشگاهی و والدین سرپرست پرورش آن ها تجربه می کنند، ارائه می دهد بعضی کودکان به دلیل عدم صلاحیت یا مرگ والدین، تحت مراقبت جایگزین قرار می گیرند ولی تعداد زیادی از کودکان نیز به طور روزافزون به دلیل غفلت یا سوءاستفاده والدینشان تحت مراقبت سیستم های حمایت از کودکان واقع می شوند. درواقع، کودکان به هیچ وجه تحت مراقبت جایگزین قرار نمی گیرند مگر در صورتی که دچار آسیب شدیدی شوند که به احتمال قوی موجب مشکلات عاطفی یا رفتاری کوتاه مدت در آنان می گردد (به استثنای نوزادان فرزند خوانده شده)۔ کودکان سوءاستفاده شده مشکلات رفتاری بیشتری را در مقایسه با کودکانی که با آنان بدرفتاری نشده است، تجربه می کنند (فلدمن و همکاران، ۱۹۹۵) ولی هنوز علت و چگونگی قرار دادن کودکان تحت مراقبت های حفاظتی روشن نیست.

دانلود نمونه پروپوزال ارشد روانشناسی درباره اختلالات رفتاری



موضوع مقایسه ای پروپوزال پایان نامه روانشناسی کودکان (ایده 145) : مقایسه سبک دلبستگی و ویژگی های عاطفی- رفتاری در کودکان فرزند خوانده و عادی
یکی از مشکلات عمده در ارائه مراقبت جایگزین، یافتن یا آموزش مراقبانی است که انگیزه بالا و در پرورش کودک مهارت داشته باشند (ایواتر  آرمسترانگ  دولارد کاپینگر  هوز و وود، ۱۹۹۴؛ مور  و چمبرلین  ۱۹۹۴). بسیاری از پدرخوانده ها و مادر خوانده ها آموزشی ناچیز می بینند یا هیچ آموزشی برای سرپرستی کودکان نمی بینند و تعداد کمی برای برخورد با کودکان مشکل دار مهارت کافی دارند. بسیاری از کودکان پرورشگاهی مدت کوتاهی در خانه های پرورشگاهی مختلف زندگی می کنند و این تعداد مکان های متفاوت می تواند خطر پیامدهای رفتاری یا عاطفی منفی را در آنان افزایش دهد (اسماکرو دیگران، ۱۹۹۶). عدم ثبات و تداوم، دلبستگی، شیوه تربیتی که در مکان های پرورشگاهی متعدد صورت می گیرد و نیز والدین فرزندپذیر فاقد مهارت احتمالا بر میزان بروز اختلال های عاطفی رفتاری می افزایند (کلارک    پرانگ  لی   بوید   مک دونالد   و استوارت ۱۹۹۴.( خانواده های فرزندپذیر همانند خانواده های زیستی ساختارهای متفاوتی دارند. تأثیر خانواده های فرزندپذیر بر رشد عاطفی- رفتاری کودکان را می توان پیش بینی کرد و آن را با تأثیر خانواده های زیستی بر کودک مطابقت داد. گاهی اوقات درباره صلاحیت والدین مجرد برای سرپرستی از کودکان با خانواده های پرورشی دارای گرایش های جنسی مختلف (برای مثال، پدران یا مادران همجنس گرا) یا در مورد تفاوت های نژادی یا قومیتی کودکان و والدین (برای مثال، والدین بومی سرپرست کودکان سیاهپوست) اختلاف نظرهایی وجود دارد. در این جا نیز همانند سایر ساختارهای خانواده، باید به عوامل تعیین کننده خانوادگی و نقش آنها توجه کنیم. برای مثال، تاسکر  و گلومبوک   (۱۹۹۵) دریافتند کودکانی که توسط مادران همجنس گرا پرورش می یابند، ضرورت دچار رفتارهای ناسازگارانه با گرایش جنسی به همجنسان خود نمی شوند.